Forum


Just for fun: conve...
 
Notifications

Just for fun: conversione Porsche in EV  


Post: 1590
Moderator
(@thedream)
Noble Member
Registrato: 2 annifa

Ecco che un adolescente "per divertirsi" ha deciso di convertire una Porsche Boxster d'occasione in un veicolo elettrico. Per farlo ha usato batterie provenienti da Nissan Leaf e.. arduino (modulo hardware open source per sperimentazioni)! 

In qualche mese di saldature e programmazione é riuscito nel suo intento.

Non voglio assolutamente sminuire quanto viene fatto da Tesla e dagli altri costruttori, che stanno facendo cose molto interessanti, ma vorrei far capire a chi legge che di base un'auto elettrica é una cosa "semplice" da fare; quello che é difficile e impiega tante risorse di ricerca e sviluppo é realizzare un'auto elettrica efficiente e affidabile, oltre che economicamente conveniente. Di base (tecnicamente) un EV é simile a un'automobilina elettrica giocattolo per bambini.. a una scala più grande.

Leggetevi questo articolo (in inglese) se volete saperne un po' di più su quanto fatto dall'adolescente.

6 Replies
1 Risposta
Registered
(@fafifugno)
Registrato: 4 annifa

Honorable Member
Post: 622
Postato da: @thedream

Ecco che un adolescente "per divertirsi" ha deciso di convertire una Porsche Boxster d'occasione in un veicolo elettrico.

Povera boxster...
:'(
:@

Postato da: @thedream

Leggetevi questo articolo (in inglese) se volete saperne un po' di più su quanto fatto dall'adolescente.

Ma anche no, grazie....

Risposta
Post: 157
Owner
(@fabiano)
Estimable Member
Registrato: 10 mesifa

Sono perfettamente d'accordo con te, di base a livello di meccanica c'è davvero poco, tutto si gioca sull'ottimizzazione della parte software e dell'elettronica, ma di base nulla di nuovo al sole.

Il link purtroppo non me lo fa aprire, dice per motivi di sicurezza col GDPR

Risposta
Post: 199
Registered
(@p966225)
Estimable Member
Registrato: 10 mesifa

che un'auto elettrica abbia, a grandi grandi grandi linee, gli stessi elementi di un modellino giocattolo, può essere vero:  motore, batteria accumulatori, --- e tutto il resto di una normale auto: ruote , telaio, carrozzeria, freni, abitacolo,...

ma è ancora pochino per dire: "ma che ci vuole!"...   🙂

 

Risposta
Post: 1590
Moderator
(@thedream)
Noble Member
Registrato: 2 annifa

Visto che l'articolo sembra essere oscurato (non che ci siano informazioni segrete!) lo riporto qui:

St. Helena teen converts Porsche Boxster to electric vehicle

Isaac Kelly with the 2000 Porsche Boxster he converted into an electric vehicle.

 

Sixteen-year-old Isaac Kelly isn’t your typical teen with a sports car, and his Porsche Boxster isn’t your typical sports car.

For one thing, there’s no throaty roar when Kelly stomps down on the accelerator. And — wait a minute, where’s the tailpipe?

Kelly, an engineering whiz kid who’s built radio-controlled planes and an electric bike, spent the last few months converting the 2000 Boxster to an electric vehicle (EV).

“I had to do a lot of welding, a lot of math, and I got to write tons of code,” said Kelly, a St. Helenan, who attends Trinity Prep in Napa.

The conversion cost $17,000-$18,000 — $4,000 to buy the car secondhand and more than $13,000 in parts. It took about six months of welding, coding and troubleshooting, not counting the time Kelly spent waiting for parts to arrive.

His father John, who financed the project, chose a Boxster because it’s safe, light, streamlined and stylish. The 2000 models are relatively affordable because they share an engine flaw — not that the Kellys would have to worry about that.

They removed the engine, clutch and exhaust system and installed 92 Nissan Leaf batteries in the rear engine bay, housed in custom-made plastic boxes and held in place by a custom-made steel frame connected to the engine mounts.

The car uses four Arduino microcomputers, three of them programmed by Kelly himself, to transmit data from the throttle to the motor controller, regulate charging, and monitor the 92 batteries to ensure that none of them are dying or overheating.

“It isn’t a very useful car in a lot of ways,” Kelly said. “You can’t go very far and you can’t carry very much. But it’s a fun car, which is mostly the point.”

If Kelly shows you the maze of hardware that controls the car, points at one gadget that looks a lot like all the others and says, “Don’t touch that,” you’d best take him seriously. The 400-volt battery system can pack quite a wallop.

“I learned that myself a few times,” he said casually.

Porsche isn’t expected to release an electric Boxster for at least a few years, and don’t expect to see Kelly’s on the market either. He readily admits that the process wasn’t cost-effective, and the Boxster is so jerry-rigged that he’s the only one who would know how to safely start and drive it, let alone work on it.

He wasn’t especially motivated by saving the environment either, although he said the zero emissions are a nice byproduct. So why go to all the trouble?

“It was just fun,” he said. “And of course I learned a lot of stuff and was able to apply that knowledge. But mostly it’s fun.”

 

Risposta
Post: 595
Owner
(@whitestar)
Honorable Member
Registrato: 2 annifa

Molto bello e apprezzabile per l'impegno e la messa in pratica di una tecnologia che a prima vista sembrerebbe semplice. 

Il difficile viene dopo se si comincia a pensare ad una produzione di serie per soddisfare milioni di clienti, che è quello che sta creando non poche difficoltà a Tesla. 

Risposta
1 Risposta
Moderator
(@thedream)
Registrato: 2 annifa

Noble Member
Post: 1590

@whitestar

Infatti! 😎 

Risposta
Share: